صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۵۷۱۰۹

 چه کسی به دعوت گروهک تجزیه‌طلب کومله را لبیک گفت

عبدالله مهتدی می‌گوید: «باید تمام تمرکز ما روی انتخابات ایران باشد و هرچه بتوانیم از مشارکت در آن بکاهیم تا فردا می‌توانیم بهره‌برداری‌های زیادی داشته باشیم

روز گذشته پروژه تحریم انتخابات که توسط معاندان و رسانه هایشان از سال گذشته طراحی و دنبال می شد؛ شکست خورد و مشارکت 25 میلیونی مردم بار دیگر جریان ضد انقلاب را در رسیدن به اهدافش ناکام گذاشت. دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی ایران در این یک سال بارها تلاش کردند مشارکت در انتخابات را به کمتر از 20 درصد برسانند؛ اما با وجود شدیدترین تحریم های اقتصادی و تهدیدات دشمن در حوزه امنیت و سلامت بیش از 40 درصد از مردم، پای صندوق ها آمدند و این حضور به اندازه ای پرشور بود که می توان گفت بزرگترین کمپین تحریم انتخابات در 45 سال گذشته، شکست خورد.
از سوی دیگر پیش از برگزاری انتخابات بود که یک فایل صوتی از شورای رهبری گروهک تروریستی و تجزیه‌طلب کومله درز پیدا کرد که عبدالله مهتدی دبیرکل کومله و سایر اعضای شورا درباره انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی صحبت می‌کردند. صحبت‌هایی که با شفافیت هرچه تمام پرده از هدف اپوزیسیون ایرانی در مخالفت با مشارکت مردم ایران در انتخابات برمی‌داشت.

تاکید عبدالله مهتدی بر عدم مشارکت در انتخابات
در قسمت‌هایی از این فایل صوتی که منتشر شده، عبدالله مهتدی می‌گوید: «باید تمام تمرکز ما روی انتخابات ایران باشد و هرچه بتوانیم از مشارکت در آن بکاهیم تا فردا می‌توانیم بهره‌برداری‌های زیادی داشته باشیم. دبیرکل گروهک تجزیه‌طلب کومله در ادامه پرده از اصرار بر راهبرد کاهش مشارکت در انتخابات برداشته و می‌گوید: مشارکت پایین در انتخابات به ما این امکان را می‌دهد که روی تحریم بیشتر ایران مانور دهیم.»

مهتدی در بخش دیگری از جلسه اظهار می‌کند: «مشارکت پایین در انتخابات به ما این امکان را می‌دهد که خود را نماینده مردم کردستان و ایران معرفی کنیم و از مؤسسات مختلف در امریکا و اروپا حمایت مالی جذب نماییم. وی همچنین اعلام می‌کند: مشارکت پایین در انتخابات به ما این امکان را می‌دهد که تیم جذب خود را مجدداً فعال کنیم و از میان جوانان تعداد بیشتری را برای اقدامات مسلحانه جذب نماییم.»

تلاش گروهک‌های تجزیه‌طلب برای کمرنگ نشان دادن مشارکت انتخاباتی
در واکنش به همین فایل صوتی بود که یک کارشناس مسائل اظهارکرد: آنچه برخی رسانه‌های اقلیم کردستان از سخنان محرمانه عبدالله مهتدی، دبیرکل گروهک تروریستی کومله منتشر کردند، اگرچه نشان‌دهنده رویکردی مسبوق به سابقه ازسوی این گروهک‌ها است. اما درعین‌حال از ناامیدی آنها از جریان‌سازی علیه جمهوری‌اسلامی حکایت دارد.»
هانی‌زاده با بیان اینکه معاندان، از جمله گروهک‌های تجزیه‌طلب سعی می‌کنند این‌گونه القا کنند که جمهوری‌اسلامی مشروعیت خود را درمیان مردم از دست داده‌است، افزود: «استمراربخشی به فعالیت‌های تروریستی و ضدامنیتی از مهم‌ترین دلایل تلاش گروهک‌های تجزیه‌طلب برای کمرنگ نشان دادن مشارکت انتخاباتی جامعه و درنهایت القای مشروعیت‌زدایی از جمهوری‌اسلامی است.»

همسویی با عبدالله مهتدی
نکته مهم اما این است که در میان جریان‌های سیاسی کشور، اصلاح‌طلبان حضور ناقصی را پای صندوق‌های رای تجربه کردند. از ماه‌ها پیش طیف‌های رادیکال این جریان سیاست تحریم انتخابات را در دستور کار قرار داده بودند؛ سیاستی که در عمل با مصوبه «جبهه اصلاحات» مبنی بر عدم انتشار لیست در پایتخت همراه بود. با این حال در هفته‌های گذشته اختلافات در میان اصلاح‌طلبان افزایش یافت؛ اختلافی که با بیانیه مشهور به «روزنه‌گشایی» که امضای 110چهره اصلاح‌طلب را پای خود داشت بیش از پیش به چشم آمد. همراهی 4 حزب کارگزاران سازندگی، اعتدال و توسعه، ندای ایرانیان و اعتمادملی با بیانیه مذکور و لیست «صدای ملت» به سرلیستی علی مطهری باعث شد نشانه‌های این انشعاب علنی‌تر از گذشته شود.
با این همه، روز برگزاری انتخابات یک خبر توجه رسانه ها را به خود جلب کرد. «رئیس دولت اصلاحات برای نخستین بار رای نداد.»  یک منبع نزدیک به سید محمد خاتمی هم در پی انتشار برخی اخبار مبنی بر رأی دادن رئیس دولت اصلاحات در یکی از روستاهای دماوند گفت: «من اطلاع کامل دارم که ایشان رأی نداده است. وی گفت: «خاتمی روز گذشته در تهران بود و به دماوند نرفته است».

واکنش اصلاح طلبان چه بود؟
 گرچه این رویکرد از سوی محمد خاتمی قابل پیش بینی بود اما اطرافیانش تلاش کردند تا با واکنش به این اقدام، حمایت خود را از عدم مشارکت در انتخابات علنی کنند. محمدعلی ابطحی، چهره سیاسی اصلاح طلب، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «خاتمی در انتخابات دیروز قهر نکرد. فکر کرد شاید تنها راه شنیدن حرفهای دلسوزانه اش رای ندادن باشد. هر کسی به شکلی دنبال این هدف بود.»
همچنین  آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات نیز در ایکس نوشت: «پایان زمان رأی گیری انتخابات اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد و سید محمد خاتمی در این انتخابات رأی نداد. او قبلا نیز از راهبرد جبهه اصلاحات ایران در انتخابات حمایت کرده بود.»

محمود صادقی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نوشت: «رأی ندادن سید حمد خاتمی در انتخابات مجلس دوازدهم هم‌راستا با بیانیه ۱۵ بندی سال گذشته‌اش منشأ تحولات بزرگی برای اصلاح طلبان خواهد بود.»

کلام آخر
در تجزیه رویکرد دو جریان سیاسی که یکی تجزیه طلب خارجی است و دیگری عنوان اصلاحات را با خود یدک می‌کشد باید گفت، عبدالله مهتدی معتقد است که با عدم مشارکت بالای مردم ایران در انتخابات، اپوزیسیون ایرانی می‌تواند از طریق امریکا، تحریم‌های غرب علیه مردم ایران را افزایش دهد. این اظهارات ضدایرانی عبدالله مهتدی نشان می‌دهد که هم گروهک‌های تجزیه‌طلب و هم سایر گروه‌های اپوزیسیون، نه به دنبال براندازی جمهوری اسلامی که تمامیت ارضی ایران را نشانه گرفته‌اند و اولین گام برای رسیدن به این هدف نیز فشار حداکثری بر زندگی مردم ایران با افزایش تحریم‌های بیشتر از سوی امریکا و اروپایی‌ها است.
اگر گروهک تروریست و تجزیه طلب کومله چنین رویکردی دارد؛ جای تعجب نیست و موضع جمهوری  اسلامی در قبال دشمنان خارجی همواره شفاف و روشن بوده است اما سوال اینجاست حالا که رئیس دولت اصلاحات دعوت عبدالله مهتدی را برای عدم مشارکت در انتخابات لبیک گفته است؛ چه باید کرد؟ محمد خاتمی خود دو دوره با رای همین مردم و در چهارچوب قانون اساسی، رئیس جمهوری شده است اما گویا با عقبگرد به مواضع سال 88 و زیر سوال بردن مشروعیت نظام و انتخابات سعی دارد برای مردم، محمد خاتمی 14 سال پیش در ایام فتنه را یادآوری کند. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات